5/15/2016

Jak liczymy wiek w Korei?


Czy to możliwe, że jakaś osoba ma o dwa lata więcej niż powinna, a inna ma
nadprogramowy rok? Czy to jest w ogóle logiczne? Czy Koreańczycy chcą się po prostu postarzać?
Koreański system obliczenia wieku pewnie zszokował niejednego z Was. A jeśli o nim jeszcze nie wiecie, to z pewnością po poznaniu go doznacie zdziwienia. 
Dzisiaj wyjaśnię Wam jak obliczać wiek "po koreańsku" oraz przedstawię logikę tego systemu. 
Zacznijmy od tego, że dziecko przychodzące na świat w Korei ma już jeden roczek. Skąd takie stwierdzenie? Według kalendarza księżycowego (w którym miesiące mają po 28 dni) ciąża trwa 10 miesięcy. Dlatego też zaokrągla się trwanie ciąży do dwunastu miesięcy, więc tym samym dziecko przychodzące na świat ma rok. Oprócz tego, gdy nadchodzi pierwszy stycznia, każdej osobie dodaje się kolejny rok do wieku. Przyczynia się to do tego, że dzień i miesiąc nie mają znaczenia przy kalkulowaniu wieku koreańskim sposobem. Wyobraźcie sobie, że pierwszego stycznia wszyscy będziemy obchodzić wspólne, wielkie urodziny :') Wyobraźmy sobie dziecko, które urodziło się 31 grudnia... Nie dość, że po urodzeniu ma rok, to mając dwa dni będzie miało dwa lata, ponieważ zostanie dodany mu kolejny rok po pierwszym stycznia.
A więc jak obliczyć swój "koreański"wiek? Oto najprostszy sposób:


OBECNY ROK - ROK URODZENIA + 1 = WIEK W KOREI


Załóżmy, że nasza koleżanka - Wohee urodziła się w 2000 roku. Jej koreański wiek obliczymy tak:

2000 - 2016 + 1 = 17 (WIEK WOHEE W KOREI)

Zależnie od tego czy Wohee miała już urodziny czy nie (według naszego systemu) w Korei będzie starsza o rok lub dwa lata. Jednak to wynika z naszego, a nie koreańskiego sposobu liczenia. Jeśli Wo nie miała jeszcze urodzin to będzie starsza o dwa lata, bo:


17 (WIEK WG K-SYSTEMU) - 15 (WIEK PRZED URODZINAMI) = 2


Jeśli nasza koleżanka miała już urodziny to w Korei będzie starsza o rok. Oto przykład:


17 (WIEK WG K-SYSTEMU) - 16 (WIEK PO URODZINACH) = 1


Warto też wiedzieć o tym, że w sytuacjach formalnych używany jest w Korei Zachodni system obliczania wieku. Pamiętajcie też, że w tym kraju wiek jest na swój sposób ważny, więc nie zdziwcie się, że Koreańczyk zapyta was o wiek nawet podczas pierwszej rozmowy. Dzięki znajomości wieku wiadomo jak mamy zwracać się do naszego rozmówcy, bo czasem nawet rok/dwa robi znaczenie. Stosując się do kalendarza księżycowego, możemy zauważyć, że osoba urodzona w styczniu jest o rok starsza od tej urodzonej w, np. marcu. Tym sposobem różnica kilku miesięcy, a nawet jednego, jest na prawdę dużą różnicą, bo wynosi rok.

Mam nadzieję, że post Wam się spodobał oraz, że udało mi się przybliżyć Wam koreański sposób obliczania wieku. Myślę, że jest w nim jakiś sens, ale wiem, ż dla niektórych taki system nie jest korzystny, bo jak wiadomo nie we wszystkich przypadkach chce się być starszym :') Piszcie w komentarzach co myślicie o takim sposobie liczenia wieku. Chętnie poznam wasze zdanie na ten temat.




21 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa tematyka postu:)
    Będe zaglądać tu często!
    Pozdrawiam

    http://betterglam.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Strasznie mi się podoba Twój blog. W ogóle, Azja to moja pasja, podobnie jak Twoja :)
    Pozdrawiam :)
    https://jodelkakmini.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny post :)
    www.nevergiveup-gosia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny post :)
    www.nevergiveup-gosia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Nawet o tym nie wiedziałam o.o Ciekawi mnie czy w takim razie dzieci w Korei idą tak jakby rok wcześniej do szkoły? ^^
    https://paczajom.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. widać że jesteś bardzo ciekawą osobą sądze to po poście. Zostaje na dłużej i obserwuje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałam pojęcia o tym wszystkim, zawsze kiedy wchodze na Twojego bloga znajduje cos bardzo interesującego! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No to mnie zszokowalas!
    Śmiesznie trochę ale patrząc nawet fajnie :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Człowiek uczy się całe życie ;) Nie wiedziałam że oni tak liczą. Dość interesujące ;)
    http://swiatrico.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Spodobało mi się! Też się urodziłam w 2000 jak ta przykładowa dziewczynka.
    Kochana dodaję Cię do mojej listy czytelniczej! + obserwuję!

    http://wiktoria7olczak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Noooooo, Olga jak mnie Azja nie interesuje to to.... ;-) :-) :-D

    OdpowiedzUsuń
  12. Woooow, ta muzyka działa na mnie tak... uspokajająco :o
    A jeśli chodzi o wiek Koreanek to MUSZE ci to podesłać (ale pewnie już widziałaś XD)
    http://static.fjcdn.com/pictures/How_6620f2_1588811.jpg

    Zapraszam! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeju! Straszne zamieszanie, ale każdy kraj ma swoją kulturę ;) Ciekawy post :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Dokładnie ;) co kraj to obyczaj ciekawy post;) lubię twój blog ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Korea jest taka supeeer! :)

    Piąteczka? :)
    http://fridayp.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Pierwszy raz spotkałam się z tego typu postem, ale przyznam, że bardzo mnie zaciekawił. Jeżeli miałabym obliczać swój wiek tak jak Koreańczycy miałabym 18 lat. Całkiem spoko :D

    Pozdrawiam.
    kasia-kate1.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Yay! Pierwszy raz spotykam sie z takim systemem obliczania wieku. W ogole nie wiedzialam, ze Koreanczycy inaczej to obliczaja.
    Bardzo ciekawy pomysl na posta!

    Pozdrawiam,
    megaaan-esieek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie wiedziałam nawet o takim czymś! Fajna ciekawostka :)

    ms-black-lady.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajna ciekawostka nie słyszałam o takim czymś :)
    http://ruudegirls.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawy blog. Można tu znaleźć sporo wartościowych tekstów. Będę tu zaglądać. http://hiszpanskasalsa.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń